26.4.15

quran dan science

bismillahirrahmanirrahim,
assalamualaikum semua yang sudi meluangkan masa.singgah sebentar untuk membaca yang mana sedikit sebanyak  saya dapat daripada program dakwah kontemporari fasa 1 dan 2. alhamdulillah Allah bagi semangat untuk refresh balik knowledge yang kita tahu.. dan gain knowledge yang kita tak tahu.. dan tahu apa yang kita tak tahu... jadi elakkan menjadi orang yang tak tahu tentang apa yang dia tak tahu dan perlu tahu.... ok pening eh? =p
nabi Muhammad kata,sampaikanlah walau satu ayat...

banyak sangat yang saya dapat dalam program ni, kita belajar tentang agama hindu,budha, kristian dan paling penting agama islam itu sendiri. alhamdulillah, rasa refreshed sangat2 lepas dengar the miracles of Al-quran... banyak sangat! rasa kalau boleh nak baca tafsir al-quran je 24jam yang mana semua ayat2 al-quran itu adalah kalam Allah. jom, kita baca ayat quran di bawah dan tadabbur memikirkan kebesaran ALLAH s.a.w.

antara kebesaran Allah dapat dibuktikan dengan science itu sendiri.
  1.  tentang teori big bang dan penciptaan makhluk2 di muka bumi ini.
A030
Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?
 (Al-Anbiyaa' 21:30)

2. kita belajar dalam science tentang 7 lapisaan atmosphere. yang mana dalam Al-quran Allah dah lama bagitahu..
 A029
Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu
 (surah al-baqarah,ayat 33)

3. kejadian manusia....dari janin.... daging membaluti tulang...
 A014
Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.
(Al-Mu'minuun 23:14)




4.siang dan malam yang patuh beredar mengikuti masa yang telah diperintahkan.
A033
Dan Dia lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).
(Al-Anbiyaa' 21:33)



 5.Pertemuan dua buah laut yang tidak bercantum.

A019 Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
(Ar-Rahmaan 55:19)
A020 Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;
(Ar-Rahmaan 55:20)

 6. kejadian hujan.
 A048 Allah jualah yang menghantarkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan; kemudian Allah menyebarkan awan itu di langit sebagaimana yang dikehendakiNya, dan menjadikannya berkelompok-kelompok; lalu engkau melihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabila Allah menurunkan hujan itu mengenai sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambanya, mereka serta merta bergembira;
(Ar-Ruum 30:48)
 subhanallah!!! banyak sangat ayat2 dalam al-quran.. sebelum terbukti nya dengan science semuanya Allah dah bagutahu terlebih dahulu dalam quran!!! 
jadi, nak pasang azam yang dari dulu lagi... tak terlaksana dah lama dah... untuk khatamkan tafsir quran!!!
 moga Allah beri kita istiqamah, rajin, dan menjadi orang yang berilmu..amin


 A155 Dan ini sebuah Kitab (Al-Quran) yang Kami turunkan, yang ada berkatnya (banyak manfaatnya). Oleh itu, hendaklah kamu menurutnya; dan bertaqwalah (kepada Allah), mudah-mudahan kamu beroleh rahmat.